donderdag 9 juli 2015

Bladerdeegtaart met courgettes en geitenkaas

Nu de grote hitte voorbij is durf ik weer gebruik maken van mijn oven. Er staan dan ook heel wat recepten voor hartige en zoete taarten te wachten om gemaakt te worden. Nieuwe recepten die ik vond in de tijdschriften die ik van onze vakantie in Frankrijk meebracht. Ik blader er nog dagelijks in terwijl ik al lezende geniet en tegelijkertijd mijn kennis van het frans bijschaaf.
Deze courgette taart is de eerste in het rijtje.


Dit heb je nodig:
  • ca. 300 g kant en klaar bladerdeeg
  • 500 g kleine courgettes
  • 6 fijne sneden gedroogde ham
  • 1 boeketje basilicum
  • 1 büche geitenkaas
  • 3 eieren
  • 10 cl room
  • 5 cl melk
  • 50 g bloem
  • 4 el olijfolie
  • 1 kl curry
  • zout en peper van de molen


Bereiding:

  • was de courgettes en rasp ze grof
  • verwarm 2 el olijfolie in een pan, voeg de curry toe en roer 2 minuten
  • laat dan de geraspte courgettes 5 minuten stoven in de curry-olie, voeg zout en peper toe
  • vet een taartvorm in en bekleed die met het bladerdeeg
  • bedek het deeg met de sneden ham
  • giet de bloem in een kom
  • klop de eieren met de room en de melk en meng ze met de bloem
  • voeg de courgettes en de in kleine stukjes gesneden basilicum toe, kruid eventueel bij en meng opnieuw
  • giet het courgette mengsel in de taartvorm en leg er de in schijfjes gesneden geitenkaas op
  • giet de rest van de olie er over en bak de taart 45 min. in een voorverwarmde oven van 210°C
  • laat de taart wat afkoelen alvorens op te dienen

recept: Cuisine actuelle (hors-série) juli - augustus 2015

11 opmerkingen:

  1. Dit ziet er nu werkelijk eens extreem lekker uit.
    Ideaal voor het warme weer van de komende dagen.

    Merci voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat het smaken als je deze hartige taart op tafel zet.

      Verwijderen
  2. Mmmm lekker en wat voor een mooie vorm heb je... bij mij is dat altijd maar gewoon rond. Dankjewel voor het recept...volgende week toch ook eens uitkijken naar zulke tijdschriften!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het zijn een hele hoop tijdschriften. De Franse markt is dan ook veel groter dan die van ons hier. Ik moet me altijd inhouden of ik had er nog meer gekocht!

      Verwijderen
  3. Ma Emmy toch, ! wat een heerlijk recept, ik zie het zo op mijn bord liggen.
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha dag Emmy, fijn dat je terug bent !
    En dan nog met een recept wat niet direct naar mijn billen gaat ;-)))
    Dit komt hier volgende week op tafel !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ingrid, wat er zo fijn is aan deze taart is dat het bladerdeeg heel krokant bakt omdat door de ham die er op ligt, het vocht van de vulling niet in het deeg dringt
      Nog een fijn weekend.

      Verwijderen
    2. Nu je het zegt, inderdaad, da's een leuke "bijwerking" ! Ik heb dikwijls last van zompige taart/quichebodems... Had er eigenlijk nog niet aan gedacht de ingrediënten zo te schikken dat je een beschermlaag krijgt voor de bodem !

      Verwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...