zaterdag 12 juli 2014

Chocolade tulband met kersen

Ondanks mijn grote hoeveelheid aan kook- en bakboeken gebruik ik af en toe een recept dat ik vind op één van de blogs die ik volg. Sommige blogs trekken gewoon door hun prachtige foto's al de aandacht en als dan ook nog de recepten uitnodigend zijn dan laat ik me snel overhalen. Het Italiaanse foodblog ' Gedachten en Taarten is er zo één. Je hebt er natuurlijk veel meer maar kijk ook eens op het blog van Caroline Brouwer
 Mooie foto's maken van gerechten, dat zou ik nu ook graag goed willen doen. Ik doe wel pogingen maar ik heb slechts een gewoon compact toestelletje. Toch liet ik me verleiden om me het boek aan te schaffen van Simone van den Berg, "digitale fotografie food" . Ik hoop op die manier wat kennis te vergaren om zo de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren.


 Simone is een professionele food-fotografe en heeft zelf ook een blog: Simoneskitchen

Nu dus het recept van de chocolade tulband met kersen:


Dit heb je nodig:

  • 300 g gewassen en ontpitte kersen
  • 120 g bruine suiker
  • 160 g bloem voor gebak
  • 60 g ongezoet cacaopoeder
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1,2 dl water
  • 1,2 dl zonnebloempit olie
  • een snuifje zout
  • 3 eieren
  • een beetje boter om de vorm in te vetten



Bereiding:

  • verwarm het water en los er het cacaopoeder in op, roer het goed door met een klopper
  • klop de eieren met de suiker en het snuifje zout tot een schuimig geheel
  • roer er de olie onder
  • voeg de in het water opgeloste cacao en de 140 g bloem met het bakpoeder toe, meng goed
  • giet het deeg in een ingevette tulbandvorm ( of cakevorm ) en laat 55 minuten bakken in een voorverwarmde oven met boven- en onderwarmte van 180°C
  • controleer de gaarheid van het gebak na de baktijd, laat het gebak 10 minuten rusten in de vorm en ontvorm dan op een rooster om af te koelen
  • bestrooi het gebak voor het opdienen met bloemsuiker




10 opmerkingen:

  1. Wat een eer dat je mijn blog genoemd hebt. Bedankt! Foodfotografie is zowat het lastigste en moeilijkste wat er is. Het moet er zo uitzien dat anderen denken: dat ziet er lekker uit, dat wil ik wel maken! En dat is moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ymme, moet je dat toch altijd doen... Op jouw blog zie ik altijd de héérlijkste recepten voor zoete gerechten... Juist datgene waar ik probeer van af te blijven... *zucht*...
    En nu dit, chocolade en kersen, juist die combinatie waar ik een ongeluk voor zou doen... Bye bye goeie voornemens voor mijn dieet, dit moet ik proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Ingrid, eet er dan maar een klein stukje van. Moet ik ook altijd doen want ik ben ook niet gezegend met een ideaal lijntje.
      Smakelijk

      Verwijderen
  3. Yezzz ... Ymme je bent een engel. Was juist op zoek achter een heerlijk recept voor bij de koffie straks. Niets is zo heerlijk dan chocolade en kersen :-) Gelukkig moet ik niet naar mijn lijn kijken en kan ik telkens dubbel genieten van uw receptjes. Heb in het verleden zelfs lekker gebak van jouw receptjes als extra bij het ontbijt geserveerd en ze waren hier allemaal enthousiast :-) Mooie foto's trouwens van dit receptje.

    Nog een heel fijn weekend, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Tinne. Oh als ik was zoals jij dan zou ik nog veel meer bakken. Gelukzakje :) . Met dank aan al die blogs waar ik veel recepten vandaan haal en aan mijn boeken natuurlijk.
      Ook een fijn weekend

      Verwijderen
  4. Moh menneke toch! Zo'n schoon foto's met gewoon dat boekske te kopen? Daar zal toch ook wel wat fotografie talent van jou in zitten! Ziet er weer heerlijk uit! Deze week ga ik de yoghourt tulband met besjes proberen! Hou je al maar vast! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van schoon foto's gesproken, ik doe pogingen hè. maar moest een fotograaf ze bekijken dan zou ik wel comentaar krijgen en die zou ik best kunnen gebruiken.
    Ik kijk uit naar de tulband. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh... Ymme.... Als je nóg mooiere foto's zou maken, zou ik 10 kilo aankomen... :-)
    Dit ziet er weer verrukkelijk uit! Ik heb eergisteren jouw appel-hazelnoottulband gemaakt; helemaal top! Viel bij mijn visite erg in de smaal, zeker met hazelnootroomijs :-))
    Dit recept komt in ieder geval op mijn 'to bake-lijstje', dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mhh, das sieht so lecker aus! Und was für eine schöne Kuchenform. Danke für das Rezept! Und danke auch für den Kommentar auf meinem Blog zu den Bohnen :-). Ich hoffe, die Möhren-Ernte hat wegen dem Wetter geklappt! Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, missed your cake!!! What a shame! Looks fantastic!!
    Thank you!
    All my best and happy days
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...