woensdag 12 februari 2014

Chocoladerouladebiscuit

Vorige zaterdag kwamen naar jaarlijkse gewoonte weer met de hele familie samen om het nieuwe jaar te vieren. Dat doen we nu al voor de 19de keer sinds de dood van ma en zo zien nichten en neven elkaar toch nog eens terug. Voor dat feestje bakte ik een suikervrije appeltaart, een rouladebiscuit met slagroom en fruit ( recept hier) en een chocoladerouladebiscuit met chocolademousse. Deze bakte ik ook al eens eerder en hier vind je het recept maar vorige keer werkte ik hem af met botercrème en nu dus met de chocolademousse.


Dit heb je nodig voor de chocolademousse:


  • 3 eieren
  • 90 g suiker
  • 75 g melkchocolade
  • 75 g fondantchocolade
  • 4 dl room
  • 2 blaadjes gelatine
Bereiding:

  • klop de room halfvast op en bewaar in de koelkast
  • smelt de chocolade samen au bain-marie en houd warm
  • week de gelatineblaadjes in koud water
  • meng de eieren met de suiker en verwarm al roerend tot lichaamstemperatuur ( 37° )
  • klop koud tot een stevig en luchtig beslag
  • meng een kwart van de halfvast opgeklopte room door de gesmolten chocolade en meng zeer goed
  • los  de gelatine op in een bodempje heet water, laat wat afkoelen en roer het onder het roommengsel
  • spatel vervolgens het luchtige beslag erdoor
  • meng de rest van de half opgeklopte room erdoor tot een homogene mousse
  • laat de mousse opstijven in de koelkast
  • bestrijk de biscuit met ongeveer de helft van de mousse en rol hem op
  • werk de roulade nu af met de rest van de mousse en bestrooi met chocolade schilfers en wat bloemsuiker


recept mousse:  Basic gebak en taarten . Christophe Declercq

De gelatine voegde ik zelf toe omdat ik vreesde dat de mousse niet stevig genoeg was om de biscuit ermee te bestrijken. En het resultaat was goed.

3 opmerkingen:

  1. Wat een plezier om hier te komen piepen. Recepten om telkens uw vingers af te likken. Deze recepten zijn keer op keer super. Bedankt om deze met ons te delen. Hoop dat uw blog lang mag bestaan want heb mijn kookboek ingeruild met deze :-) . Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Tinne, bedankt. Dat is plezierig om te lezen, het geeft weer moed om door te gaan met bloggen. Al vind ik de recepten natuurlijk ook niet uit, ik voeg er wel eens iets aan toe of vervang iets maar de eer gaat uit naar de auteurs van de boeken waar ik te rade ga.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overheerlijk ziet dat er uit! Moest ik niet moeten afvallen ik probeerde het direct!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...