zaterdag 28 december 2013

Bagels

De omschrijving van een bagel is: "in kokend water gepocheerd en daarna in de oven gebakken broodje". 
Ik kende wel bagels maar dat ze eerst gepocheerd werden was me totaal vreemd. Toen ik dit las in het boekje " Bagels uit New York en ook nog een paar donuts " werd ik wel heel nieuwsgierig. Ik kocht het boekje en vandaag bakte ik ze voor het eerst. Ik begon met het basisrecept, de klassieker onder de bagels, om dan binnenkort andere recepten te bakken.




Dit heb je nodig voor ongeveer 12 stuks van ca. 100 g.
  • 750 g bloem ( met hoog eiwitgehalte)
  • 1 zakje droge gist ( 7 g )
  • 4 theelepels zout
  • 380 ml lauw water
  • 2 1/2 maltsiroop of stroop
  • 30 ml olijfolie
voor de bakplaat:
  • 1 eetlepel maïsmeel
  • boter
kookwater:
  • 3 liter water
  • 1 el aardappelmeel
  • 1 el maltsiroop, stroop of basterdsuiker
  • 2 el zout
Bereiding:
  • meng voor het deeg de droge en de vloeibare ingrediënten door elkaar
  • kneed het deeg 10 min. en maak er dan mooie ronde, gladde bollen van ( ca.12 )
  • druk de deegbollen met de vlakke hand plat
  • maak er worstjes ( van 25 cm lang ) en vervolgens bagels van. (maak de uiteinden nat en druk ze tegen elkaar)
  • laat 1 uur rijzen
  • verwarm de oven voor tot 225°C
  • breng het kookwater met de toevoegingen aan de kook en dompel de bagels erin (houd het water tegen het kookpunt aan )
  • keer ze na 1 min om en laat ze nog 30 sec. in het water liggen
  • leg ze op een bakplaat die je met ingevet bakpapier hebt bekleed en met maïsmeel bestrooid
  • zet in de oven gedurende 20 à 25 min of tot ze bruin zijn
  • laat ze afkoelen op een rooster
L

zo bak je de klassieke bagels maar deze 'naturel' bagel kan best wat garnering gebruiken. Dat moet gebeuren als de bagel nog vochtig is, dus na het pocheren en voor dat hij in de oven gaat.
Bestrooi hiervoor de bagels met maanzaadjes of / en sesamzaadjes . Je kunt ook de vochtige bagels in een schaal met de zaadjes leggen en dan op de bakplaat.



Volgens de auteur blijven de broodjes slecht vers gedurende 5 à 6 uur. Als je ze langer wil bewaren, dan raad hij aan om ze in te vriezen. In dat geval snij je ze alvast door zodat ze direct van de diepvries in de broodrooster kunnen.

recept: Bagels uit New York en ook nog een paar donuts. Marc Grossman

5 opmerkingen:

  1. Raar hé eerst pocheren? Nooit van gehoord! Maar ja wat bakken betreft is er veel waarvan ik nog niet gehoord heb! Ik heb dat bovendien ook nog nooit gegeten. Zijn ze lekker?
    Zien er wel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ze zijn echt lekker en een heel beetje zoet van smaak. Ik heb ze juist ingevroren zodat we ze morgen vers kunnen eten nadat ze getoast zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. harstikke leukker bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We wish you a Merry Christmas
    We wish you a Merry Christmas
    We wish you a Merry Christmas
    And a Happy New Year…

    Mmmmmme…… bon appétit

    Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Te han quedado perfectos. Un beso y feliz año nuevo :)

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...