dinsdag 12 februari 2013

Appel-knolseldergratin met mimolettekaas

Zoet, zuur en zout zijn de smaken die je proeft in deze gratin. Zelf vind het niet vanzelfsprekend om appel naast knolselder als ingrediënten te gebruiken voor een gratin maar ik probeerde het en we vonden het lekker.

Dit heb je nodig voor 4 personen:


  • 4 appels
  • 1/2de knolselder
  • 2 stengels bleekselderij
  • 200 g mimolettekaas ( of cheddar )
  • 400 ml room
  • 2 eieren
  • 125 g rozijnen
  • sap van 1 citroen
  • boter
  • nootmuskaat, zout en peper
  • 200 g gebakken spekblokjes

Bereidingswijze:


  • maak de selderijstengels schoon en snij ze in boogjes
  • schil de appels, snij ze in partjes en besprenkel meteen met citroensap
  • schil de knolselder, snij hem in blokjes en besprenkel met citroensap
  • blancheer de knolselder 8 tot 10 minuten in kokend gezouten water. Voeg de selderijboogjes toe en kook ze 5 minuten mee.
  • verwarm de oven voor op 200 °C 
  • beboter de ovenschaal
  • klop de eieren los met de room. Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • smelt in een pan een klont boter. Doe er de appels bij en laat aan beide kanten kleuren.
  • leg in de schaal afwisselend laagjes selder, appel,spekjes en rozijnen. 
  • giet er het eimengsel over
  • beleg met plakjes kaas en zet 20 minuten in de voorverwarmde oven




recept: Libelle

In plaats van room gebruikte ik soja light cuisine

1 opmerking:

  1. hallo, zag dat je mijn nieuwe volger was en dacht laat ik eens een kijkje nemen op je blog ziet er erg leuk uit ik ga je volgen zo nu en dan
    en bedankt dat je mijn blog bezocht groetjes leon10
    blog tumbles into wonderland!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...