donderdag 8 november 2012

Fijn-voor-de-lijn brood

Ik ben een fan van meesterbakker Frank Deldaele en zijn boeken over het bakken van brood en koeken. Hij is een ervaren lesgever aan de bakkerijschool Ter Groene Poorte en legt de recepten stap voor stap uit zodat ze gemakkelijk zelf te maken zijn. Verschillende recepten probeerde ik al uit en telkens was het resultaat positief. Vandaag bakte ik het " fijn-voor-de-lijn brood ".



Benodigdheden voor 1 groot brood:
  • 420 g tarwebloem
  • 20 g fijn tarwemeel
  • 20 g bruin lijnzaad
  • 10 g roggemeel
  • 20 g zonnebloempitten
  • 20 g sojagrits
  • 12 g gist
  • 270 g water
  • 10 g zout
  • 10 g margarine
Bereiding: ( met de machine )
  • los de gist op in het water
  • start de machine en voeg langzaam een derde van de bloem, het zout en dan de rest van de bloem, meel en zaden toe
  • voeg de vetstof toe als het deeg is gevormd
  • laat de machine gedurende ongeveer 8 min.in een trage versnelling kneden
  • laat het deeg 20 min rijzen onder een doek met plasticfolie erover
  • bol het brood op en leg het in een bakvorm
  • laat het dan nog 60 min rijzen onder een doek met plasticfolie erover
  • bak het af op 220° C gedurende 45 min
  • ontvorm het brood onmiddellijk na het bakken

Ik bakte twee broden maar in plaats van de zonnebloempitten nam ik pompoenpitten. 
Het opgebolde deeg liet ik op de bakplaat rijzen en bakken , dus niet in bakvormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...