dinsdag 3 april 2012

tarwebloem en tarwemeel

In één van mijn recepten gebruikte ik tarwebloem en tarwemeel en kreeg ik de vraag naar het verschil tussen de twee. Tarwebloem is wit en wordt bekomen door enkel het binnenste van de meelkern van de tarwekorrel te malen. Tarwemeel is bruin en ontstaat door het malen van de volledige tarwekorrel. Het bevat naast de kern ook het omhulsel ( de zemelen ) en de kiem. Je hebt fijn of grof gemalen meel dat aan witte bloem wordt toegevoegd voor het bakken van bruin brood. Hoe groter het percentage meel je gebruikt hoe donkerder het brood .


Vanmorgen bakte ik met beide soorten mijn bruin brood.

nodig voor een brood van ca 750 g:
  • 250 g tarwebloem
  • 250 g tarwemeel 
  • 280 g water
  • 16 g verse gist
  • 15 g boter
  • 10 g zout
bereiding: (in de keukenrobot)
  • giet het water in de pot en voeg er de gist en de boter aan toe, daarna de bloem en het meel
  • strooi het zout langs de zijkanten er op
  • laat alles mengen en kneden met de kneedhaak gedurende 15 '
  • laat het deeg 30 ' rijzen
  • kneed opnieuw en bol op 
  • leg de deegbol op een bakplaat en geef het deeg een tweede rijstijd van 45 ' 
  • Verwarm de oven op 220°
  • bestuif het brood met water en schuif het in de oven waar je het 45 ' laat bakken 

Voor het bakken van brood (of ander gebak) houd ik er niet van om te werken met instant bakprodukten waar je enkel nog water moet aan toevoegen of kant en klare bakmelen met een bijgevoegd te volgen recept. Ik bepaal veel liever zelf de verhouding van de melen om brood te bakken . Je hebt dan iedere keer weer een ander brood.








2 opmerkingen:

  1. Dag Emmy,
    Ik heb op dit moment ook een brood in de oven staan, een wit dan wel omdat mijn dochter daar zo verzot op is. Ik heb het recept van Jeroen Meeus gebruikt dat hij maandag in Dagelijkse Kost presenteerde. Ik zou willen dat ik heel goed brood kon bakken, ik hoop dat het een kwestie is van blijven oefenen!
    Groetjes,
    Hilde
    PS: mijn ajoursjaal is nog niet af (ben blijkbaar een trage breister!), maar hij wordt wel mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geef het maar niet op Hilde, je leert ook van je eigen fouten. Het wordt resultaat kan alleen maar beter worden.

      Verwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...