zondag 25 maart 2012

stekelbessentaart

Deze morgen nog vlug een stekelbessentaart gebakken. Bij nazicht van onze diepvriesinhoud vond ik nog een zakje stekelbessen die ik vorige zomer invroor. Ik plukte ze onrijp en dus nog heel vast met de bedoeling er een taart van te bakken. Als je ze rijp plukt dan barsten ze helemaal stuk tijdens het bakken en houd je alleen moes over, wat er niet smakelijk uitziet. Ik zorg er ook altijd voor dat ik taartdeeg met gist in de diepvries in voorraad heb. Dat maak ik als volgt:  ipv het recept (zie bij appeltaart) voor één taart, bereid ik het deeg met 1kg bloem. Dat laat ik niet rijzen maar verdeel het onmiddellijk in porties van ongeveeg 350g en verpak dat in alluminium folie. Ik laat alles invriezen en als ik een taart wil bakken dan laat ik het deeg gewoon ontdooien en rijzen en verwerk het verder volgens de taart die ik wil bakken. Als ik op zondagmorgen wil bakken dan leg ik de avond ervoor het deeg in de koelkast.
 Van deze totale hoeveelheid deeg kan je vijf grote taarten en één kleine taart bakken.



recept stekelbessentaart:

  • taartdeeg voor een middelgrote taart
  • 500g bevrozen stekelbessen
  • 4 eetlepels fijne suiker en een beetje om over de vruchten te strooien
  • 3 volle eetlepels maïzena
  • bloemsuiker
  • taartgelei ( aveve)


bereiding:


  • laat het deeg 30' rijzen, kneed opnieuw, rol uit en bekleed de taartvorm
  • laat het deeg 15' rijzen
  • meng de suiker met de maïzena en strooi op het deeg
  • leg de bessen op het deeg en bestrooi met nog wat suiker
  • bak de taart in een voorverwarmde oven van 200° gedurende ca 30'. 
  • de bessen laten veel sap los dat zich zal binden met het maïzenamengsel 
  • ontvorm de taart en laat afkoelen op een rooster
  • werk af met taartgelei en bestrooi de deegrand rijkelijk met bloemsuiker






8 opmerkingen:

  1. Emmy, gij gaat een bakkerij openen zeker!
    Uw kleurkes van uw fotooke zijn weer mooi in harmonie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Emmy, zet de koffie maar klaar !! Wij komen proeven van al die lekkere dingen die je klaarmaakt ! Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip van het invriezen van taartdeeg! Ik heb helaas geen stekelbessen in mijn diepvriezer, maar nog wel blauwbessen. Ik denk dat ik daarmee jouw recept eens ga uitproberen! De stekelbessentaart ziet er heel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilde, veel succes met het bakken van de taart.Voor blauwbessen volstaan 3 lepels suiker en 2 lepels maïzena om op de taartbodem te strooien.

      Verwijderen
  4. kan het ook met verse stekelbessen? ik vind het zo'n zonde om ze eerst in te vriezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, fijn dat je op mijn blog bent terechtgekomen. Natuurlijk kan het ook met verse bessen. Het is zelfs beter want de bessen geven dan veel minder sap af. Maar ik had nog een voorraadje in de diepvries, vandaar.

      Verwijderen
  5. en wat is taartgelei? kan ik het ook zelf maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Taartgelei kan je kant en klaar kopen. Het is verkrijgbaar in poedervorm in zakjes of als 'gelei' in potjes.

      Verwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...